Baterie alkaliczne LR6 AA - dlaczego pojemność [mAh] [Ah] nie jest, lub jest podawana bardzo rzadko w przypadku baterii jednorazowych (nieładowalnych)?

Twoja przeglądarka nie obsługuje elementów typu canvas

Autor: Michał Seredziński
2021-07-20
icon
15
icon
5
Baterie alkaliczne LR6 AA - dlaczego pojemność [mAh] [Ah] nie jest, lub jest podawana bardzo rzadko w przypadku baterii jednorazowych (nieładowalnych)?
Przywykliśmy już do porównywania wartości pojemności, wyrażonej w miliamperogodzinach [mAh], która jest podawana praktycznie we wszystkich dostępnych w sprzedaży akumulatorach.
Jednak na bateriach jednorazowych, w szczególności typowych paluszkach LR6 AA, LR03 AAA, bateriach specjalistycznych, czy takich dedykowanych do aparatów słuchowych takie informacje nie są zwykle podawane.

Jaki jest powód braku tej informacji - czy to celowe działanie producentów aby ukryć "prawdę" o swoich produktach?

Na dzień 20.07.2021 nie ma ustawowego obowiązku podawania pojemności mAh w przypadku baterii pierwotnych - jednorazowych.
Trwają co prawda prace legislacyjne i obowiązek informacyjny o wydajności danego źródła zasilania (w tym również baterii jednorazowych) na pewno się pojawi, jednak nadal nie wiemy w jakim będzie on kształcie.


W przypadku baterii jednorazowych nie powinna to być jednak prosta informacja o osiąganej maksymalnej pojemności wyrażonej w mAh. Dlaczego nie? - wyjaśnimy w niniejszym artykule.

Procedury pomiaru pojemności dla baterii pierwotnych, podobnie jak dla ogniw wtórnych (akumulatorków) opisują odpowiednie międzynarodowe normy IEC/PN-EN. Aktualnie nie istnieje jednak przepis harmonizujący, który ujednoliciłby sposób mierzenia i podawania pojemności dla baterii jednorazowych w taki sposób aby można było je ze sobą prosto porównać.

Problemem są bardzo duże rozbieżności w otrzymywanych wynikach pojemności, w zależności od docelowego zastosowania. Baterie zależnie od potrzeb testuje się wg różnych procedur, uzyskując za każdym razem inne wyniki pojemności - nawet dla tej samej partii baterii. Jak pokazał nasz test ogniw w rozmiarze baterii 9V (Wielki test baterii 9V, porównanie technologii: alkaline vs Ni-MH vs Li-ion, które najlepsze?) ta sama bateria alkaliczna potrafi osiągać pojemność, która różni się o ponad 50%(!) w zależności od przyjętej procedury testowej i warunków rozładowania - na ostateczny wynik szczególnie duży wpływ ma rodzaj obciążenia (docelowej aplikacji).

Rozrzucone baterie jednorazowe

Oficjalne stanowisko Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki CENELEC jest takie, że wśród istniejących procedur testowych i norm nie można wskazać pojedynczej, odpowiedniej metody dla określenia nominalnej pojemności baterii pierwotnych. Olbrzymia ilość zmiennych mających wpływ na żywotność i wydajność baterii pierwotnych (wartość poboru prądu, wiek baterii, temperatura, sposób użytkowania itd.) sprawia, że oznaczanie baterii pierwotnej określoną pojemnością byłoby bardzo kłopotliwe i mogłoby wprowadzać w błąd.

Komitet techniczny nr 35 przy Międzynarodowej Komisji Elektrotechnicznej IEC przyznał, że nie istnieje jedna liczba (dom. pojemność) która poprawnie opisywałaby wydajność danej baterii pierwotnej (nie ładowalnej) dla użytkownika końcowego.

Zgodnie z powyższym, większość producentów nie podaje w sposób klarowny wartości pojemności dla baterii pierwotnych (jednorazowych). Oznaczeń pojemności nie znajdziemy zwykle bezpośrednio na takich bateriach i ich opakowaniach.
Wartości podane w niektórych kartach katalogowych itd. mają charakter wyłącznie dobrowolny i poglądowy.

Podana pojemność będzie się bardzo istotnie różnić w zależności od przyjętej procedury testowej, w związku z czym nie ma żadnej wartości porównawczej i nie niesie ona realnej informacji o wydajności danej baterii dla użytkownika końcowego w konkretnym zastosowaniu.

Weźmy przykładowe, hipotetyczne dwie baterie alkaliczne LR6 AA. Bateria tańsza opisana jako 2700 mAh oraz bateria z wysokiego segmentu (3-krotnie droższa) opisana jako 2100 mAh. Czy to oznacza, że tańsza bateria jest wyraźnie lepsza bo ma wyższą pojemność?

Przede wszystkim, gdy producent podaje wartości pojemności, ustalmy jaki mają one charakter i jakich warunkach obciążenia zostały zmierzone. Czy te warunki są jednakowe dla obu porównywanych baterii. Dość powszechną zasadą jest fakt, że bateria alkaliczna z wysokiego segmentu osiągnie dużo lepszy wynik pojemności w wymagającym energetycznie urządzeniu, natomiast paradoksalnie, gdy zostanie użyta w urządzeniu bardzo prostym, mało wymagającym, może działać krócej od baterii wyraźnie tańszej. Porównywanie jednej wartości pojemności między dwoma bateriami jednorazowymi nie ma w zasadzie sensu - nawet jeżeli dana bateria ma w tych samych warunkach wyższą pojemność to i tak nie mamy tak naprawdę pewności jak będzie w praktyce działać.

Nawet jeżeli ustalimy, że obie wartości pojemności zostały zmierzone w ten sam sposób i możemy je ze sobą porównać to nadal jednostka mAh nie odzwierciedla idealnie wydajności baterii jednorazowych.

Wartość wyrażona w miliamperogodzinach mAh nie uwzględnia przebiegu wartości napięcia podczas rozładowania, a jedynie czas w jakim spada ono do ustalonego poziomu np. 0,8V. Ma więc ona wartość porównawczą tylko w przypadku, gdy średnie napięcie wyjściowe, podczas pracy między porównywanymi bateriami jest podobne - tego jednak bezpośrednio z wartości pojemności mAh nie wiemy, i może dojść do sytuacji, gdy będziemy mieli do wyboru 2 baterie o dokładnie tej samej pojemności (i tym samym czasie działania) zmierzonej w dokładnie tych samych warunkach.

Jak pokazuje dokładniejszy test, jedna z przykładowych baterii (bateria A) jest wyraźnie lepsza i mocniejsza, pomimo tej samej zmierzonej wartości pojemności (oddaje wyraźnie wyższe napięcie oraz więcej energii) przez co zadziała zdecydowanie bardziej niezawodnie i zdecydowanie dłużej w wielu zastosowaniach. Niestety tego wniosku nie sposób dociec porównując tylko jedną wartość pojemności mAh.

Test dwóch baterii o tej samej pojemności

Podsumowując, jedna wartość pojemności nie niesie ze sobą wystarczającej informacji aby określić, czy dana bateria jednorazowa będzie lepsza od innej.
Dotyczy to praktycznie każdej baterii jednorazowej, w tym baterii do aparatów słuchowych (cynkowo-powietrznych), alkalicznych LR6 AA, LR03 AAA, również guzikowych typu AG13 LR1154, baterii litowych CR2032 itp.

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku ogniw wtórnych (akumulatorków), które wykazują dużo większą stabilność niezależnie od przyjętej procedury testowej, czy sposobu użytkowania. W przypadku akumulatorków wymóg podawania pojemności wyrażonej w miliamperogodzinach [mAh] lub amperogodzinach [Ah] jest obowiązkiem wg Rozporządzenia Komisji (UE) nr 1103/2010 z dnia 29 listopada 2010 r. ustalającego, na mocy dyrektywy 2006/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, przepisy dotyczące znakowania baterii i akumulatorów przenośnych wtórnych (ładowalnych) oraz samochodowych informacjami o ich pojemności. Pamiętajmy jednak, że nawet jak porównujemy pojemność między akumulatorkami, to możemy to robić tylko i wyłącznie w sytuacji, gdy ich napięcie znamionowe jest identyczne - akumulator samochodowy 12V 50 Ah, magazynuje trzykrotnie więcej energii jak Power Bank 50 Ah z akumulatorem 3,7V - pomimo tej samej pojemności wyrażonej w Ah.

Autor: Michał Seredziński
Kopiowanie zawartości tekstu lub jego części bez zgody przedstawiciela firmy Baltrade sp. z o.o. jest zabronione.

icon
15
icon
5
Komentarze
liczba komentarzy: 3
Dodaj komentarz

  • Niedawno miałem w ręce stary miernik UA analogowy, z omomierzem na nie produkowanych już bateriach R10, cynkowo-węglowych. Mimo wieku 30 lat bateria nie była "rozlana", po prostu blacha cynkowa gruba jak powinna być. Dla współczenychg baterii bardzo dobrym wskaźnikiem byłaby masa katody cynkowej. Przy 10 mg cynku bateria długo nie pozyje.
    4
    0
    • Markowe baterie cynkowo-węglowo potrafią być nadal lepiej zabezpieczane przed wylewaniem w stosunku do typowych baterii alkalicznych.
      Elektrolit, który wydostaje się ze "zwykłych" baterii cynkowo węglowych jest dużo bardziej agresywny i w przypadku faktycznego wycieku powoduje dużo większe zniszczenia niż charakterystyczny "suchy" biały nalot, który znamy z wylanych baterii alkalicznych.
      Jednak coś w tym jest - im bardziej wysilona, wydajna bateria, im bardziej napakowana materiałem aktywnym tym wyższe ryzyko jej wylania.
      4
      0
  • Dobry i rzeczowy artykuł. Pozwala zrozumieć zasady jakimi kierować się przy zakupie akumulatorów lub bateriin jednorazowych.
    Z praktyki zawodowej wiem, że sprzedawcy często zawyżają pojemność akumulatorków ponad fizyczne i techniczne możliwości współczesnych technologii produkcji.
    8
    0
  • Ciekawy i wyczerpujący artykuł. Dziękuję - wcześniej się nad tym nie zastanawiałem po prostu przyjąłem do wiadomości że "akumulatorki" mają podane pojemności a "baterie" nie.
    8
    0

SPIS TREŚCI:

  1. POSTANOWIENIA OGÓLNE
  2. PODSTAWY PRZETWARZANIA DANYCH
  3. CEL, PODSTAWA, OKRES I ZAKRES PRZETWARZANIA DANYCH W SKLEPIE INTERNETOWYM
  4. ODBIORCY DANYCH W SKLEPIE INTERNETOWYM
  5. PROFILOWANIE W SKLEPIE INTERNETOWYM
  6. PRAWA OSOBY, KTÓREJ DANE DOTYCZĄ
  7. COOKIES W SKLEPIE INTERNETOWYM, DANE EKSPLOATACYJNE I ANALITYKA
  8. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
  1. POSTANOWIENIA OGÓLNE
    1. Niniejsza polityka prywatności Sklepu Internetowego ma charakter informacyjny, co oznacza że nie jest ona źródłem obowiązków dla Usługobiorców lub Klientów Sklepu Internetowego. Polityka prywatności zawiera przede wszystkim zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych przez Administratora w Sklepie Internetowym, w tym podstawy, cele i zakres przetwarzania danych osobowych oraz prawa osób, których dane dotyczą, a także informacje w zakresie stosowania w Sklepie Internetowym plików cookies oraz narzędzi analitycznych.
    2. Administratorem danych osobowych zbieranych za pośrednictwem Sklepu Internetowego jest Baltrade sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku (80-298), ul. Kartuska 493, wpisaną do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy Gdańsk-Północ w Gdańsku VII Wydział Gospodarczy KRS pod numerem 0000599859, NIP 584-020-21-16, adres poczty elektronicznej: ehandel@hurt.com.pl, numer telefonu kontaktowego: 58 552 20 20 - zwana dalej "Administratorem" i będąca jednocześnie Usługodawcą Sklepu Internetowego i Sprzedawcą.
    3. Dane osobowe w Sklepie Internetowym przetwarzane są przez Administratora zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) - zwane dalej "RODO" lub "Rozporządzenie RODO". Oficjalny tekst Rozporządzenia RODO: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32016R0679
    4. Korzystanie ze Sklepu Internetowego, w tym dokonywanie zakupów jest dobrowolne. Podobnie związane z tym podanie danych osobowych przez korzystającego ze Sklepu Internetowego Usługobiorcę lub Klienta jest dobrowolne, z zastrzeżeniem dwóch wyjątków: (1) zawieranie umów z Administratorem - niepodanie w przypadkach i w zakresie wskazanym na stronie Sklepu Internetowego oraz w Regulaminie Sklepu Internetowego i niniejszej polityce prywatności danych osobowych niezbędnych do zawarcia i wykonania Umowy Sprzedaży lub umowy o świadczenie Usługi Elektronicznej z Administratorem skutkuje brakiem możliwości zawarcia tejże umowy. Podanie danych osobowych jest w takim wypadku wymogiem umownym i jeżeli osoba, które dane dotyczą chce zawrzeć daną umowę z Administratorem, to jest zobowiązana do podania wymaganych danych. Każdorazowo zakres danych wymaganych do zawarcia umowy wskazany jest uprzednio na stronie Sklepu Internetowego oraz w Regulaminie Sklepu Internetowego; (2) obowiązki ustawowe Administratora - podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym wynikającym z powszechnie obowiązujących przepisów prawa nakładających na Administratora obowiązek przetwarzania danych osobowych (np. przetwarzanie danych w celu prowadzenia ksiąg podatkowych lub rachunkowych) i brak ich podania uniemożliwi Administratorowi wykonanie tychże obowiązków.
    5. Administrator dokłada szczególnej staranności w celu ochrony interesów osób, których przetwarzane przez niego dane osobowe dotyczą, a w szczególności jest odpowiedzialny i zapewnia, że zbierane przez niego dane są: (1) przetwarzane zgodnie z prawem; (2) zbierane dla oznaczonych, zgodnych z prawem celów i niepoddawane dalszemu przetwarzaniu niezgodnemu z tymi celami; (3) merytorycznie poprawne i adekwatne w stosunku do celów, w jakich są przetwarzane; (4) przechowywane w postaci umożliwiającej identyfikację osób, których dotyczą, nie dłużej niż jest to niezbędne do osiągnięcia celu przetwarzania oraz (5) przetwarzane w sposób zapewniający odpowiednie bezpieczeństwo danych osobowych, w tym ochronę przed niedozwolonym lub niezgodnym z prawem przetwarzaniem oraz przypadkową utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem, za pomocą odpowiednich środków technicznych lub organizacyjnych.
    6. Uwzględniając charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania oraz ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych o różnym prawdopodobieństwie i wadze zagrożenia, Administrator wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z niniejszym rozporządzeniem i aby móc to wykazać. Środki te są w razie potrzeby poddawane przeglądom i uaktualniane. Administrator stosuje środki techniczne zapobiegające pozyskiwaniu i modyfikowaniu przez osoby nieuprawnione, danych osobowych przesyłanych drogą elektroniczną.
    7. Wszelkie słowa, wyrażenia i akronimy występujące w niniejszej polityce prywatności i rozpoczynające się dużą literą (np. Sprzedawca, Sklep Internetowy, Usługa Elektroniczna) należy rozumieć zgodnie z ich definicją zawartą w Regulaminie Sklepu Internetowego dostępnym na stronach Sklepu Internetowego.
  2. PODSTAWY PRZETWARZANIA DANYCH
    1. Administrator uprawniony jest do przetwarzania danych osobowych w przypadkach, gdy – i w takim zakresie, w jakim – spełniony jest co najmniej jeden z poniższych warunków: (1) osoba, której dane dotyczą wyraziła zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów; (2) przetwarzanie jest niezbędne do wykonania umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą, lub do podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy; (3) przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na Administratorze; lub (4) przetwarzanie jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora lub przez stronę trzecią, z wyjątkiem sytuacji, w których nadrzędny charakter wobec tych interesów mają interesy lub podstawowe prawa i wolności osoby, której dane dotyczą, wymagające ochrony danych osobowych, w szczególności gdy osoba, której dane dotyczą, jest dzieckiem.
    2. Przetwarzanie danych osobowych przez Administratora wymaga każdorazowo zaistnienia co najmniej jednej z podstaw wskazanych w pkt. 2.1 polityki prywatności. Konkretne podstawy przetwarzania danych osobowych Usługobiorców i Klientów Sklepu Internetowego przez Administratora są wskazane w kolejnym punkcie polityki prywatności – w odniesieniu do danego celu przetwarzania danych osobowych przez Administratora.
  3. CEL, PODSTAWA, OKRES I ZAKRES PRZETWARZANIA DANYCH W SKLEPIE INTERNETOWYM
    1. Każdorazowo cel, podstawa, okres i zakres oraz odbiorcy danych osobowych przetwarzanych przez Administratora wynika z działań podejmowanych przez danego Usługobiorcę lub Klienta w Sklepie Internetowym. Przykładowo jeżeli Klient decyduje się na dokonanie zakupów w Sklepie Internetowym i wybierze odbiór osobisty zakupionego Produktu zamiast przesyłki kurierskiej, to jego dane osobowe będą przetwarzane w celu wykonania zawartej Umowy Sprzedaży, ale nie będą już udostępniane przewoźnikowi realizującemu przesyłki na zlecenie Administratora.
    2. Administrator może przetwarzać dane osobowe w Sklepie Internetowym w następujących celach, na następujących podstawach, w okresach oraz w następującym zakresie:

      Cel przetwarzania danych Podstawa prawna przetwarzania i okres przechowywania danych Zakres przetwarzanych danych
      Wykonanie Umowy Sprzedaży oraz przesłanie spersonalizowanej informacji handlowej w ramach marketingu bezpośredniego.

      Wykonanie umowy o świadczenie Usługi Elektronicznej.

      Podjęcie działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem w/w umów.
      Artykuł 6 ust. 1 lit. b i f) Rozporządzenia RODO (wykonanie umowy oraz prawnie uzasadniony interes administratora).

      Dane są przechowywane przez okres niezbędny do wykonania, rozwiązania lub wygaśnięcia w inny sposób zawartej umowy.

      Dane są przechowywane przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu realizowanego przez Administratora, nie dłużej jednak niż przez okres przedawnienia roszczeń w stosunku do osoby, której dane dotyczą, z tytułu prowadzonej przez Administratora działalności gospodarczej. Okres przedawnienia określają przepisy prawa, w szczególności kodeksu cywilnego (podstawowy termin przedawnienia dla roszczeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej wynosi trzy lata, a dla umowy sprzedaży dwa lata).
      Zakres maksymalny: imię i nazwisko; adres poczty elektronicznej; numer telefonu kontaktowego; adres dostawy (ulica, numer domu, numer lokalu, kod pocztowy, miejscowość), adres zamieszkania/prowadzenia działalności/siedziby (jeżeli jest inny niż adres dostawy) oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP) Usługobiorcy lub Klienta.
      Marketing. Artykuł 6 ust. 1 lit. a) Rozporządzenia RODO (zgoda).

      Dane przechowywane są do momentu wycofania zgody przez osobę, której dane dotyczą na dalsze przetwarzanie jej danych w tym celu.
      Adres poczty elektronicznej.
      Wyrażenie przez Klienta opinii o zawartej Umowie Sprzedaży. Artykuł 6 ust. 1 lit. a) Rozporządzenia RODO.

      Dane przechowywane są do momentu wycofania zgody przez osobę, której dane dotyczą na dalsze przetwarzanie jej danych w tym celu.
      Adres poczty elektronicznej.
      Prowadzenie ksiąg podatkowych lub rachunkowych. Artykuł 6 ust. 1 lit. c) Rozporządzenia RODO w zw. z art. 74 ust. 2 ustawy o rachunkowości z dnia 30 stycznia 2018 r. (Dz.U. z 2018 r. poz. 395).

      Dane są przechowywane przez okres wymagany przepisami prawa nakazującymi Administratorowi przechowywanie ksiąg podatkowych (do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego, chyba że ustawy podatkowe stanowią inaczej) lub rachunkowych (5 lat, licząc od początku roku następującego po roku obrotowym, którego dane dotyczą).
      Imię i nazwisko; adres zamieszkania/prowadzenia działalności/siedziby (jeżeli jest inny niż adres dostawy), nazwa firmy oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP) Usługobiorcy lub Klienta.
      Ustalenie, dochodzenie lub obrona roszczeń jakie może podnosić Administrator lub jakie mogą być podnoszone wobec Administratora. Artykuł 6 ust. 1 lit. f) Rozporządzenia RODO.

      Dane są przechowywane przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu realizowanego przez Administratora, nie dłużej jednak niż przez okres przedawnienia roszczeń w stosunku do osoby, której dane dotyczą, z tytułu prowadzonej przez Administratora działalności gospodarczej. Okres przedawnienia określają przepisy prawa, w szczególności kodeksu cywilnego (podstawowy termin przedawnienia dla roszczeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej wynosi trzy lata, a dla umowy sprzedaży dwa lata).
      Imię i nazwisko; numer telefonu kontaktowego; adres poczty elektronicznej; adres dostawy (ulica, numer domu, numer lokalu, kod pocztowy, miejscowość), adres zamieszkania/prowadzenia działalności/siedziby (jeżeli jest inny niż adres dostawy) oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP) Usługobiorcy lub Klienta.
  4. ODBIORCY DANYCH W SKLEPIE INTERNETOWYM
    1. Dla prawidłowego funkcjonowania Sklepu Internetowego, w tym dla realizacji zawieranych Umów Sprzedaży konieczne jest korzystanie przez Administratora z usług podmiotów zewnętrznych (takich jak np. dostawca oprogramowania, kurier, czy podmiot obsługujący płatności). Administrator korzysta wyłącznie z usług takich podmiotów przetwarzających, którzy zapewniają wystarczające gwarancje wdrożenia odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych, tak by przetwarzanie spełniało wymogi Rozporządzenia RODO i chroniło prawa osób, których dane dotyczą.
    2. Przekazanie danych przez Administratora nie następuje w każdym wypadku i nie do wszystkich wskazanych w polityce prywatności odbiorców lub kategorii odbiorców – Administrator przekazuje dane wyłącznie wtedy, gdy jest to niezbędne do realizacji danego celu przetwarzania danych osobowych i tylko w zakresie niezbędnym do jego zrealizowania. Przykładowo, jeżeli Klient korzysta z odbioru osobistego, to jego dane nie będą przekazywane przewoźnikowi współpracującemu z Administratorem.
    3. Dane osobowe Usługobiorców i Klientów Sklepu Internetowego mogą być przekazywane następującym odbiorcom lub kategoriom odbiorców:
      1. przewoźnicy / spedytorzy / brokerzy kurierscy - w przypadku Klienta, który korzysta w Sklepie Internetowym ze sposobu dostawy Produktu przesyłką pocztową lub przesyłką kurierską, Administrator udostępnia zebrane dane osobowe Klienta wybranemu przewoźnikowi, spedytorowi lub pośrednikowi realizującemu przesyłki na zlecenie Administratora w zakresie niezbędnym do zrealizowania dostawy Produktu Klientowi.
      2. podmioty obsługujące płatności elektroniczne lub kartą płatniczą - w przypadku Klienta, który korzysta w Sklepie Internetowym ze sposobu płatności elektronicznych lub kartą płatniczą Administrator udostępnia zebrane dane osobowe Klienta wybranemu podmiotowi obsługującemu powyższe płatności w Sklepie Internetowym na zlecenie Administratora w zakresie niezbędnym do obsługi płatności realizowanej przez Klienta.
      3. dostawcy systemu ankiet opiniujących - w przypadku Klienta, który zgodził się na wyrażenie opinii o zawartej Umowie Sprzedaży, Administrator udostępnia zebrane dane osobowe Klienta wybranemu podmiotowi dostarczającemu system ankiet opiniujących zawarte Umowy Sprzedaży w Sklepie Internetowym na zlecenie Administratora w zakresie niezbędnym do wyrażenia przez Klienta opinii za pomocą systemu ankiet opiniujących.
      4. dostawcy usług zaopatrujący Administratora w rozwiązania techniczne, informatyczne oraz organizacyjne, umożliwiające Administratorowi prowadzenie działalności gospodarczej, w tym Sklepu Internetowego i świadczonych za jego pośrednictwem Usług Elektronicznych (w szczególności dostawcy oprogramowania komputerowego do prowadzenia Sklepu Internetowego, dostawcy poczty elektronicznej i hostingu oraz dostawcy oprogramowania do zarządzania firmą i udzielania pomocy technicznej Administratorowi) - Administrator udostępnia zebrane dane osobowe Klienta wybranemu dostawcy działającemu na jego zlecenie jedynie w przypadku oraz w zakresie niezbędnym do zrealizowania danego celu przetwarzania danych zgodnego z niniejszą polityką prywatności.
      5. dostawcy usług księgowych, prawnych i doradczych zapewniający Administratorowi wsparcie księgowe, prawne lub doradcze (w szczególności biuro księgowe, kancelaria prawna lub firma windykacyjna) - Administrator udostępnia zebrane dane osobowe Klienta wybranemu dostawcy działającemu na jego zlecenie jedynie w przypadku oraz w zakresie niezbędnym do zrealizowania danego celu przetwarzania danych zgodnego z niniejszą polityką prywatności.
  5. PROFILOWANIE W SKLEPIE INTERNETOWYM
    1. Rozporządzenie RODO nakłada na Administratora obowiązek informowania o zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym o profilowaniu, o którym mowa w art. 22 ust. 1 i 4 Rozporządzenia RODO, oraz – przynajmniej w tych przypadkach – istotne informacje o zasadach ich podejmowania, a także o znaczeniu i przewidywanych konsekwencjach takiego przetwarzania dla osoby, której dane dotyczą. Mając to na uwadze Administrator podaje w tym punkcie polityki prywatności informacje dotyczące możliwego profilowania.
    2. Administrator może korzystać w Sklepie Internetowym z profilowania do celów marketingu bezpośredniego, ale decyzje podejmowane na jego podstawie przez Administratora nie dotyczą zawarcia lub odmowy zawarcia Umowy Sprzedaży, czy też możliwości korzystania z Usług Elektronicznych w Sklepie Internetowym. Efektem korzystania z profilowania w Sklepie Internetowym może być np. przypomnienie o niedokończonych zakupach, wskazanie propozycji Produktu, który może odpowiadać zainteresowaniom lub preferencjom danej osoby. Mimo profilowania to dana osoba podejmuje swobodnie decyzję, czy będzie chciała skorzystać z otrzymanej propozycji Produktu.
    3. Osoba, której dane dotyczą, ma prawo do tego, by nie podlegać decyzji, która opiera się wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu, i wywołuje wobec tej osoby skutki prawne lub w podobny sposób istotnie na nią wpływa.
  6. PRAWA OSOBY, KTÓREJ DANE DOTYCZĄ
    1. Prawo dostępu, sprostowania, ograniczenia, usunięcia lub przenoszenia - osoba, której dane dotyczą, ma prawo żądania od Administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia („prawo do bycia zapomnianym”) lub ograniczenia przetwarzania oraz ma prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ma prawo do przenoszenia swoich danych. Szczegółowe warunki wykonywania wskazanych wyżej praw wskazane są w art. 15-21 Rozporządzenia RODO.
    2. Prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie – osoba, której dane przetwarzane są przez Administratora na podstawie wyrażonej zgody (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a) lub art. 9 ust. 2 lit. a) Rozporządzenia RODO), to ma ona prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
    3. Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – osoba, której dane przetwarzane są przez Administratora, ma prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego w sposób i trybie określonym w przepisach Rozporządzenia RODO oraz prawa polskiego, w szczególności ustawy o ochronie danych osobowych. Organem nadzorczym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
    4. Prawo do sprzeciwu - osoba, której dane dotyczą, ma prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw – z przyczyn związanych z jej szczególną sytuacją – wobec przetwarzania dotyczących jej danych osobowych opartego na art. 6 ust. 1 lit. e) (interes lub zadania publiczne) lub f) (prawnie uzasadniony interes administratora), w tym profilowania na podstawie tych przepisów. Administratorowi w takim przypadku nie wolno już przetwarzać tych danych osobowych, chyba że wykaże on istnienie ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec interesów, praw i wolności osoby, której dane dotyczą, lub podstaw do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
    5. Prawo do sprzeciwu dot. marketingu bezpośredniego - jeżeli dane osobowe są przetwarzane na potrzeby marketingu bezpośredniego, osoba, której dane dotyczą, ma prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw wobec przetwarzania dotyczących jej danych osobowych na potrzeby takiego marketingu, w tym profilowania, w zakresie, w jakim przetwarzanie jest związane z takim marketingiem bezpośrednim.
    6. W celu realizacji uprawnień, o których mowa w niniejszym punkcie polityki prywatności można kontaktować się z Administratorem poprzez przesłanie stosownej wiadomości pisemnie lub pocztą elektroniczną na adres Administratora wskazany na wstępie polityki prywatności lub korzystając z formularza kontaktowego dostępnego na stronie Sklepu Internetowego.
  7. COOKIES W SKLEPIE INTERNETOWYM, DANE EKSPLOATACYJNE I ANALITYKA
    1. Pliki Cookies (ciasteczka) są to niewielkie informacje tekstowe w postaci plików tekstowych, wysyłane przez serwer i zapisywane po stronie osoby odwiedzającej stronę Sklepu Internetowego (np. na dysku twardym komputera, laptopa, czy też na karcie pamięci smartfona – w zależności z jakiego urządzenia korzysta odwiedzający nasz Sklep Internetowy). Szczegółowe informacje dot. plików Cookies, a także historię ich powstania można znaleźć m.in. tutaj: http://pl.wikipedia.org/wiki/Ciasteczko.
    2. Administrator może przetwarzać dane zawarte w plikach Cookies podczas korzystania przez odwiedzających ze strony Sklepu Internetowego w następujących celach:
      1. identyfikacji Usługobiorców jako zalogowanych w Sklepie Internetowym i pokazywania, że są zalogowani;
      2. zapamiętywania Produktów dodanych do koszyka w celu złożenia Zamówienia;
      3. zapamiętywania danych z wypełnianych Formularzy Zamówienia, ankiet lub danych logowania do Sklepu Internetowego;
      4. dostosowywania zawartości strony Sklepu Internetowego do indywidualnych preferencji Usługobiorcy (np. dotyczących kolorów, rozmiaru czcionki, układu strony) oraz optymalizacji korzystania ze stron Sklepu Internetowego;
      5. prowadzenia anonimowych statystyk przedstawiających sposób korzystania ze strony Sklepu Internetowego;
      6. remarketingu, to jest badania cech zachowania odwiedzających Sklep Internetowy poprzez anonimową analizę ich działań (np. powtarzające się wizyty na określonych stronach, słowa kluczowe itp.) w celu stworzenia ich profilu i dostarczenia im reklam dopasowanych do ich przewidywanych zainteresowań, także wtedy kiedy odwiedzają oni inne strony internetowe w sieci reklamowej firmy Google Inc. oraz Facebook Ireland Ltd.
      7. śledzenia zanonimizowanego ruchu użytkowników na stronie internetowej przez narzędzie Hotjar; Hotjar rejestruje zachowania użytkowników w sposób anonimowy (nie pozwalający na odczytanie wypełnianych formularzy), w szczególności są to informacje o systemie operacyjnym i przeglądarce internetowej, przeglądane podstrony, czas spędzony w serwisie, przejścia pomiędzy poszczególnymi podstronami w ramach naszego serwisu, źródło, z którego przechodzisz do naszego serwisu, miejsca kliknięć myszką.
    3. Standardowo większość przeglądarek internetowych dostępnych na rynku domyślnie akceptuje zapisywanie plików Cookies. Każdy ma możliwość określenia warunków korzystania z plików Cookies za pomocą ustawień własnej przeglądarki internetowej. Oznacza to, że można np. częściowo ograniczyć (np. czasowo) lub całkowicie wyłączyć możliwość zapisywania plików Cookies – w tym ostatnim wypadku jednak może to mieć wpływ na niektóre funkcjonalności Sklepu Internetowego (przykładowo niemożliwym może okazać się przejście ścieżki Zamówienia poprzez Formularz Zamówienia z uwagi na niezapamiętywanie Produktów w koszyku podczas kolejnych kroków składania Zamówienia).
    4. Ustawienia przeglądarki internetowej w zakresie plików Cookies są istotne z punktu widzenia zgody na korzystanie z plików Cookies przez nasz Sklep Internetowy – zgodnie z przepisami taka zgoda może być również wyrażona poprzez ustawienia przeglądarki internetowej. W braku wyrażenia takiej zgody należy odpowiednio zmienić ustawienia przeglądarki internetowej w zakresie plików Cookies.
    5. Szczegółowe informacje na temat zmiany ustawień dotyczących plików Cookies oraz ich samodzielnego usuwania w najpopularniejszych przeglądarkach internetowych dostępne są w dziale pomocy przeglądarki internetowej oraz na poniższych stronach (wystarczy kliknąć w dany link):

    6. Administrator może korzystać w Sklepie Internetowym z usług Google Analytics, Universal Analytics dostarczanych przez firmę Google Inc. (1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, CA 94043, USA) oraz z usługi Piksel Facebooka dostarczanej przez firmę Facebook Ireland Limited (4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbour, Dublin 2, Irlandia). Usługi te pomagają Administratorowi analizować ruch w Sklepie Internetowym. Gromadzone dane przetwarzane są w ramach powyższych usług w sposób zanonimizowany (są to tzw. dane eksploatacyjne, które uniemożliwiają identyfikację osoby) do generowania statystyk pomocnych w administrowaniu Sklepie Internetowym. Dane te mają charakter zbiorczy i anonimowy, tj. nie zawierają cech identyfikujących (danych osobowych) osoby odwiedzające stronę Sklepu Internetowego. Administrator korzystając z powyższych usług w Sklepie Internetowym gromadzi takie dane jak źródła i medium pozyskania odwiedzjących Sklep Internetowy oraz sposób ich zachowania na stronie Sklepu Internetowego, informacje na temat urządzeń i przeglądarek z których odwiedzają stronę, IP oraz domenę, dane geograficzne oraz dane demograficzne (wiek, płeć) i zainteresowania.
    7. Możliwe jest zablokowanie w łatwy sposób przez daną osobę udostępniania Google Analytics informacji o jej aktywności na stronie Sklepu Internetowego - w tym celu można zainstalować dodatek do przeglądarki udostępniany przez firmę Google Inc. dostępny tutaj: https://tools.google.com/dlpage/gaoptout?hl=pl
    8. Administrator może korzystać w Sklepie internetowym z narzędzia Hotjar, zapewniane przez zewnętrzny podmiot, tj. Hotjar Limited, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta. Możesz sprzeciwić się tworzeniu przez Hotjar Twojego profilu użytkownika, przechowywania przez Hotjar informacji na temat Twojego korzystania z naszej strony oraz wykorzystywania plików cookies Hotjar tutaj: https://www.hotjar.com/policies/do-not-track/. Jeżeli jesteś zainteresowany szczegółami związanymi z przetwarzaniem danych w ramach Hotjar, zachęcamy do zapoznania się z polityką prywatności Hotjar: https://www.hotjar.com/legal/policies/privacy.
  8. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
    Sklep Internetowy może zawierać odnośniki do innych stron internetowych. Administrator namawia by po przejściu na inne strony, zapoznać się z polityką prywatności tam ustaloną. Niniejsza polityka prywatności dotyczy tylko Sklepu Internetowego Administratora.