- porady
- technologia
- często zadawane pytania
- testy
- pojemność mAh
- pojemność znamionowa
- porównanie
- everActive
- trwałość akumulatorków
- efektywność akumulatorków
- napięcie akumulatorka
- skumulowana energia
- baterie vs akumulatorki
- LR03 AAA
- LR6 AA
- eneloop
- AG13 LR1154 LR44
- delta v
- cykle ładowania
- rezystancja wewnętrzna
- stopień naładowania
- CR 2032
- efekt pamięci
- badanie akredytowane
- SR44 357
- baterie słuchowe 675
- SR626 377
- baterie zegarkowe
- polaryzacja
- mAh
- pasywacja
- ls 14250
- ls 14500
Całe życie źle to robisz? - jak poprawnie instalować baterie i akumulatorki?
Komory zasilania typowego sprzętu domowego, w których instalujemy popularne paluszki zwykle wyglądają bardzo podobnie. Niezależnie od tego czy będą to baterie alkaliczne AA (inaczej LR6), czy AAA (LR03), odpowiadające im akumulatorki Ni-MH, czy akumulatory Li-ion 18650 itp.
Typowa komora baterii w miejscu styku ze źródłem zasilania składa się ze sprężynki od strony „minusa”, oraz nieco bardziej płaskiego styku od strony „plusa”. Rzadziej z dwóch sprężynek, czy dwóch płaskich blaszek po obu stronach.
W zależności od urządzenia, w takiej komorze, czy koszyku może pomieścić się nawet 8 szt. i więcej baterii, które będą dość ciasno ułożone.
W typowych sprzętach najczęściej instalujemy po dwie, trzy, cztery baterie.
Instalując dowolne ogniwa w takiej komorze zasilania często robimy to automatycznie, bez należytej uwagi, wskutek czego możemy doprowadzić nawet do uszkodzenia całego urządzenia.
Na co przede wszystkim zwrócić uwagę wkładając nowe baterie, akumulatorki do swojego urządzenia?
1. Każdorazowo sprawdzać, nawet dwa razy polaryzację (+/-), czy aby na pewno instalujemy baterię zgodnie z dołączoną instrukcją, czy piktogramami / oznaczeniami na urządzeniu. Gdy spośród kilku baterii łączonych szeregowo źle zainstalujemy tylko jedną z nich, to jeszcze nic złego się nie stanie, poza tym, że urządzenie się nie uruchomi. Jednak jeżeli z jakiegoś powodu odwrotnie zainstalujemy wszystkie ogniwa (a nawet jedno, gdy urządzenie wymaga pojedynczej baterii) to istnieje prawdopodobieństwo, że doprowadzimy do trwałego uszkodzenia naszego sprzętu.
2. Instalując baterie, akumulatorki upewnijmy się, że stykają one pewnie i prawidłowo kontaktów w komorze zasilania naszego urządzenia. Baterie, akumulatorki Ni-MH mogą się różnić wymiarami o ułamki milimetra oraz wykończeniem i czasem zdarza się, że styk od strony plusa (+) jest umieszczony za głęboko dla naszego akumulatorka, czy sprężynka słabo styka / nie kontaktuje wcale. W takiej sytuacji nasze urządzenie może się nawet nie uruchomić - pisaliśmy o tym szerzej w innym -->>wpisie<<--.
Warto też zwrócić uwagę, czy w okolicach sprężynek/blaszek dociskowych nie ma żadnych, odstających ostrych elementów - nawet niewinnie wyglądający odgięty kawałek drutu może spowodować bardzo groźne zwarcie - o tym piszemy szerzej w kolejnym punkcie.
3. O ile punkty powyżej mogą wydawać się Wam mocno oczywiste, czy trywialne, to bardzo Was na te podstawowe zasady uczulamy, gdyż na co dzień obserwujemy wiele sytuacji, gdzie użytkownicy popełniają proste błędy.
Najmniej oczywistym przypadkiem jest jednak zupełnie coś innego. Instalując w komorze zasilania, czy koszyku baterię jednorazową, czy akumulator, musimy zdawać sobie sprawę, że nieświadomie, bardzo łatwo możemy doprowadzać do chwilowego, a nawet trwałego zwarcia naszego ogniwa.
Czasem skutki takiego zwarcia mogą być opłakane - stopiony plastik, wylana bateria, a jeżeli użytkujemy e-papierosy i obcujemy z mocnymi akumulatorami Li-ion 18650 nawet ryzyko wybuchu pożaru.
Dlaczego tak łatwo o chwilę nieuwagi i zwarcie? Popularne baterie i akumulatorki pokryte są przecież owijką i elementami izolującymi, które mają zabezpieczyć je przed nieumyślnym zwarciem.
Jednak jak spojrzymy na te ogniwa bez owijki to okaże się, że są między nimi znaczne różnice i zarówno w jednym i drugim wypadku czekają na użytkownika potencjalne pułapki.
Typowa bateria alkaliczna AA/AAA (LR6/LR03) jest dodatkowo izolowana od strony minusa, podczas gdy większość akumulatorków , w tym popularne akumulatorki Ni-MH, czy Li-ion 18650 izolowane są od strony plusa. Tym samym pod owijką na powierzchni bocznej baterii alkalicznej mamy zazwyczaj plus (+), podczas gdy na akumulatorkach jest to (-).
Miejscem, które wymaga zachowania szczególnej ostrożności są w szczególności okolice minusa (-) w przypadku stosowania baterii alkalicznej, oraz plusa (+) gdy stosujemy akumulatorki.
Instalując baterie alkaliczną, zwróćmy uwagę, czy sprężynka / blaszka dociskająca od strony minusa dociska centralnie i pewnie naszą baterię. Upewnijmy się, że nie wystaje tam żaden ostry element, drucik itp. który mógłby uszkodzić izolację na krawędzi baterii. W przypadku dużego ucisku bezpośrednio na krawędź baterii od strony minusa możemy doprowadzić do przetarcia, uszkodzenia izolacji, co prowadzi do zwarcia takiej baterii - w efekcie, bateria może dużo szybciej, przedwcześnie odmówić działania, a nawet bardzo mocno się nagrzać i wylać doprowadzając do uszkodzeń. Jeżeli bateria upadnie i ulegnie zdeformowaniu, uszkodzeniu od strony minusa, nie powinniśmy jej w ogóle instalować w urządzeniu. Warto przed zainstalowaniem nowej baterii obejrzeć ją dokładnie czy nie nosi śladów uszkodzeń mechanicznych.
Podobne problemy mogą nas czekać podczas użytkowania akumulatorków Ni-MH, czy Li-ion 18650. Tutaj jednak najbardziej narażonym miejscem jest plusowa (+) końcówka ogniwa. Przed zainstalowaniem akumulatora dokładnie oceńmy miejsce kontaktu w komorze zasilania. Czy od strony plusa akumulatora styk jest pewny, czy nie ma ostrych, wystających krawędzi itp. Przetarcie izolacji w okolicach dodatniego bieguna akumulatorka może doprowadzić do zwarcia. Skutki zwarcia akumulatorów są zwykle dużo bardziej dotkliwe od zwarcia baterii jednorazowej - uwalniają one dużo więcej energii, przez co w skrajnym wypadku ryzykujemy nawet pożarem.
Groźne mogą być również ubytki izolacji na bocznej powierzchni akumulatorów – niezależnie od ich położenia. W koszyku gdzie naprzemiennie (połączenie szeregowe) instalujemy 2 (lub więcej) akumulatory obok siebie zetknięcie się bocznymi, odsłoniętymi powierzchniami będzie również skutkować groźnym zwarciem.
Dlatego gdy nasze akumulatory mają uszkodzoną izolację, w szczególności w okolicach dodatniego bieguna, nie należy ich używać.
Mam nadzieję, że te wbrew pozorom proste wskazówki pozwolą Wam na jeszcze pełniejsze i świadome korzystanie z Waszych źródeł zasilania.
Autor: Michał Seredziński
Kopiowanie treści artykułu lub jego części bez zgody przedstawiciela firmy Baltrade sp. z o.o. jest zabronione.